KISAH 3 LUBANG..Lubang Cina, Lubang India dan Lubang Melayu


Konon pada zaman Penjajahan Jepun penduduk dari sebuah kampong dikumpulkan dan diletakkan dalam beberapa lubang besar yg susah untuk keluar. 

Pegawai Jepun memerintahkan setiap lubang diisikan dengan 3 kaum berbeza; Cina, India dan Melayu secara berasingan. Lubang Cina perlu diberikan kawalan ketat, lubang India hanya perlu diperhatikan jika keadaan senyap sunyi manakala lubang Melayu tidak perlu dijaga sama sekali. 

Sebabnya? Cina akan berkerjasama berusaha untuk keluar dari lubang... menolak seseorang ke atas dan kemudian yg sudah berjaya keluar akan menarik semua yg dibawah untuk sama-sama keluar. 

India akan asyik bertengkar sehingga tidak dapat berusaha untuk keluar manakala Melayu akan menarik jatuh semula jika ada antara mereka yg hampir berjaya untuk keluar kerana sedar bahawa jika ada yg mampu keluar ianya tidak akan berusaha untuk membantu yg lain sama-sama keluar dari lubang berkenaan. 

Fikirkan kebenarannya.....(?)... (Gambar diatas hanya hiasan)

2 comments:

Anonymous said...

Ada kebenarannya disebalik cerita ini.Kerana orang melayu banyak PHD terhadap kaumnya.Cina macam aur dengan tebing.India pandang kasta.

Anonymous said...

Lubang dengan diamater Hingga di atas Belasan, meter Bermunculan-di Banyak Tempat di satu desa di Cina Dalam lima bulan ini.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...