Sokong Israel; Jangan kita jadi agen fitnah. kesian Messi!


Jangan kita jadi agen fitnah. kesian messi Benarkah MESSI & BARCELONA menyokong ISRAEL? *Mohon JANGAN baca & sebarkan. Sebab ini cerita yang betul. Cerita salah baru la share. (Typical Malaysian)
Gempar viral di facebook dengan gambar-gambar Messi & rakan-rakan Barcelona mengadakan lawatan ke Israel dengan Messi memegang baju bertulis ‘stand with Israel’ (berdiri bersama Israel). Viral ini tersebar meluas di laman web serta di facebook sejurus selepas bedilan bom di gaza. Demi menunjukkan betapa diri itu prihatin, maka ramailah yang turut serta untuk menge-share di wall masing-masing. 

Yang lebih menakjubkan ramai ustaz-ustaz dengan imej mulia turut serta menyebarkan berita ini. Maka lahirlah komen-komen seperti di bawah. - “Boikot messi. Dia Yahudi n penyokong kuat Israel rupanya “ - “sy peminat dia.tetapi dh tau dia ni puak2 yg menyokong israel yahudi terus sy membencinya.xguna punya messi..” - “Baru tau. Say NO to Messi.!!” - “Boikotlah Messi...Boikotlah Argentina...Boikotlah Barcelona...” - “Kalau ini idola sesetengah umat islam..baik hentikan!!!” Pelbagai tohmahan dihambur…. Kesian Messi….. Tapi, tahukah kita sejauh mana kebenarannya??
………..................................................................................................
Kebenarannya :- Ya, memang benar Messi dan Barcelona telah ke Israel pada tahun 2013. NAMUN, Hakikatnya pada masa yang sama mereka juga telah mengadakan lawatan ke Palestin! Barcelona telah mengadakan “PEACE TOUR” ke Palestin & Israel dengan harapan bola sepak dijadikan sebagai medium untuk perdamaian. Messi sendiri telah bersalaman dengan presiden Palestin yang turut serta pada sesi temuramah bersama-sama rakan-rakan Barcelona yang lain.
Kemuncak “PEACE TOUR” itu ialah perlawanan persahabatan di antara FC Barcelona VS team gabungan Palestin+Israel, namun begitu dibatalkan kerana konflik yang sukar untuk menggabungkan kedua2 pasukan kebangsaan itu. Barcelona juga mengadakan ‘klinik bola’ untuk kanak-kanak daripada kedua-dua Negara Palestin & Israel.
Rujukan 1, http://www.fcbarcelona.com/club/detail/article/peace-tour-visit-to-palestine Rujukan 2, http://www.reuters.com/article/2013/08/03/us-soccer-barcelona-palestinians-idUSBRE9720BI20130803 Rujukan 3, http://www.thenational.ae/sport/football/lionel-messi-and-barcelona-train-with-palestine-and-israeli-children

Ada juga gambar yang menunjukkan Messi & rakan-rakan melawat Jurusalem’s western wall ( tempat para yahudi berkumpul dan berdoa di depan dinding). Ya memang benar, tapi itu adalah salah satu aturcara yang ditetapkan bagi menghormati Israel sebagai tuan rumah. Yang mana saya percaya kalau Messi datang ke Malaysia, dia juga tidak akan menolak perlawaan untuk ke masjid-masjid jika di undang! Messi juga merupakan penganut agama Kristian dan bukannya Yahudi! 

Juga, Di dalam salah satu gambar yang tersebar ada terlihat Messi memegang T-shirt berwarna hitam yang bertulis “stand with Israel” (berdiri bersama israel). Sebagai seorang designer, dengan sekali imbas mudah untuk mengenal pasti bahawa gambar itu bukanlah gambar yang ASLI. Gambar tersebut telah pun diedit daripada gambar asal yang mana Messi sebenarnya mempromosikan Pan American Games 2019 di Rosario ( kampung halaman Messi ). Rujukan, http://www.miguelzamarini.com/wp-content/uploads/2011/12/IMG_0153.jpg

Jadi, Pengajarannya periksa dahulu sumber asal usul berita yang disampaikan. Messi & Barcelona bukanlah Yahudi , bukan juga agen zionis seperti yang diperkatakan. Sekurang-kurangnya mereka cuba menyatu-padukan dua Negara melalui bola sepak. Apa sumbangan kita? Pada siapa yang sebar fitnah tanpa usul periksa, SHAME ON YOU! 

34 comments:

Anonymous said...

nasib baik aku tak mengutuk dan makihamun messi sebab aku berusaha jaga adab berpuasa.

sesiapa yg dah memfitnah tu. bertaubatlah cepat.

Anonymous said...

Jeles la tu Argentina dpt g final. Hbis je penatli kelmarin terus keluar viral ni!

Anonymous said...

yang peliknya.. xde pulak gambar dia buat lawatan peace tour ke palestin... setakat ckp je bukti xde aku pun boleh ckp messi gi wat lawatan ke palestin pastu dia bagi budak2 sana makan.. ambik gambar sama2.. bukti xde.. ckp je boleh la.. kalau ada sekeping pun gambar dia ke palestin, itu pun dah kira ok.. ni semua gambar ke yahudi laknatullah.. ke admin skali agen jugak -_-

budak_kondo said...

Admin mesti pengokong Argentina tegar ni....hehe

Anonymous said...

LOL bangang abadi!!!! takde gambar buat lawatan peace tour ke palestine??? besar-besar tulis kat atas tu:( rujukan 1) siap ada VIDEO lagi!!! bangang nak mampus!!! yang fitnah nak percaya... yang terang2 benar tutup mata pulak!

Anonymous said...

Contoh komen orang yang sel-sel otak bersambung dengan tali kentut!

"Anonymous said...
yang peliknya.. xde pulak gambar dia buat lawatan peace tour ke palestin... setakat ckp je bukti xde aku pun boleh ckp messi gi wat lawatan ke palestin pastu dia bagi budak2 sana makan.. ambik gambar sama2.. bukti xde.. ckp je boleh la.. kalau ada sekeping pun gambar dia ke palestin, itu pun dah kira ok.. ni semua gambar ke yahudi laknatullah.. ke admin skali agen jugak -_-"

KOMPOM KAKI FITNAH SEJATI

Anonymous said...

masalah orang melayu terkini baik yg tua mau yg muda percaya cakap-cakap orang...khabar angin!! sebabnya...mereka malas membaca, malas buat homework dan malas nak berfikir secara rasional...tahu-tahu jer nak semuanya senang dan mudah...hidup dgn goyang kaki dan asyik nak cepat kaya....sedar-sedar la melayu ooi..(maaf - sekadar ingatan pd semua melayu dan diri sendiri).

Unknown said...

Apa pn alasanya messi dok berdoa kt tembok ratapan khas utk org yahudi mohon keampunan...

Anonymous said...

Still tak explain kenapa Messi SEMBAH DINDING Yahudi tu!

Messi pergi Palestine ada sembahyang di masjid ke?

Anonymous said...

Bukak la link yg admin bagi tu..nak kata bangang..takut kata kita ni cakap kasar

fiq habib said...

Nah aku bagi link video trus. Xda photoshop2 nya...
http://www.fcbarcelona.com/club/detail/article/peace-tour-visit-to-palestine

Anonymous said...

Ape nk kisah...shah rukh khan rilek je pakai rantai salib masa berlakon. Inikan pulak dia (messi) seorang kristian. So jgn pelik kalo dia sembah batu yahudi tu...

Anonymous said...

#Messi

Anonymous said...

dh2 la tu..bkn posa nie org kejar pahala,bkn cari bnda2 cmne..ptutnya skrg kita mndoakan keselamatan saudara islam kita yg bujang kt sana bkn sibok nk fitnah org sana sini..

Anonymous said...

Daripada duk bertekak tak tentu hala,hulurkanlah sedikit sumbangan kepada warga palestin,habis kedekut pun rm1 pn jd
taip PALESTIN RM1/3/5/10 ke 39111

Anonymous said...

ape yg sorang Sgt kt messi ni...kafir harbi...sayangilah para nabi kita...

Anonymous said...

Mangkuk2 yg bangang dok boikot messi tu ...ko rasa ko mulia sgt ka???? messi tu lagi mulia dari ko yg dok fitnah dan boikot dia ...
Korang nak boikot israel dgn dia2 ko boikot apasal...pasalnya korang bangang ..bukan kaki bola..korang ni kaki trending jer...ikut musim...bangang

n said...

sedangkan obama tu pi masuk gak masjid sbb Najib suruh...sebagai menghormati pelawaan tmpt lwtn tu messi lyn je la

Anonymous said...

Boleh tahan gak kau yer... Dah terang2 admin bg link tu.... Rujukan 1,2,3,4 sampai 1juta.. Tengok2 lah... Link tu bukan gambar tau.. Tapi siap ng video terus.. Taktau lak kan admin boleh edit video tu hahahah..

Anonymous said...

Org selalu cakap masuk kandang harimau mengaum kan.. Kandang lembu boo kan kandang kambing bekkk kan.. Sah kan kita obama yg terang2 bkn agama islam pun melawat masjid kt putrajaya ..so mgkin messi buat perkara sama lah.. Messi pun bukan islam ..biaq pi dia lah.... Masa kat palestin pun.. Dia ikut adat palestin..

Anonymous said...

Bangang gak hang kan.. Messi tu islam ka??? Nk sembahyang kt masjid.. Tak pelik lau dia nk sembah batu ke dinding ka tiang ka.. Ikot depa lah .. Dia bukan islam..

Dia gini masuk kandang lembu dia takkan nk berkokok kan??

Anonymous said...

Apa2 yg ade kat internet ni takyah nk cye sgt lah. Even this post i have a slight doubt. But that doesnt mean that i go against it. We have to be eclectic in doing our research. Sbb every post yg ade kat internet mesti ditulis oleh seorang penulis yg mungkin agak bias to one side. So yeah, whatever the news is, jgn terlalu cepat percaya and cepat menghukum. #PrayForGaza

Anonymous said...

Thats your defensive story with no proof also. Same, SHAME ON YOU TOO AUTHOR. !

Unknown said...

sanggup bertengkar/bertelagah disebabkan kapir sorang tu...ish3

Anonymous said...

Tapi dia tetap seorg Yahudi.. Lagi mau syg sama itu yahudi ke admin..?

Unknown said...

butuh hgpa

Anonymous said...

Butuh ang blik

Anonymous said...

Buruk sungguh akhlak org islam... memaki saje kalau komen

Anonymous said...

Barcelona memang penyokong israel. Ingat tak askar idf yg diberi tempat istimewa kau stadium nou camp? Kalau la Messi ni jenis yg concern pasal human rights tentunya dia akan menolak untuk ke wailing wall tu, Ronaldo boleh buat....disebabkan kejahilan Messi lah dia jadi pak turut kepada yahudi laknatullah

Anonymous said...

Pendapat sy messi dan barcelona masuk ke palastine sbg agen israel. Atas tiket bolasepak dan kemanusiaan, semua org tahu israel mmg licik gerak gerinya... Api kemarahan umat Islam dah spi kekemuncak.. Segala hal yg berkait dgn ekonini israel pasti fiboikot termasuk fc barcelona n.penajany herbalife..

Anonymous said...

Apalah dia ni? Tak reti bahasa ke? Tekanlah link tu...apa punya orang...fahami sebelum buat komen...

Anonymous said...

Biaq la messi kot mna pn...yg kta nk gaduh kenapa...lani p ambik ayaq smbahyang...slat asar...n doakan palestin merdeka...depa pn nk hidup mcm kta...asyik dok gduh kt sni...apa pn x pdat

Man S.K said...

Artikel sampah. Apa yg sibuk2 sgt hal messi la itu la ini la. Dpt faedah apa???

Unknown said...

Kenapa korang Cakap Dia Kafir? Dia Islam Ker? Dia Kristian Apa Nak Kesah Suka Hati Dia Lar Nak Pilih Palestin Atau Yahudi...Yg Penting Doa Kan Palestin Agar Menang Menentang Yahudi...Doa Kan palestin Sentiasa Bersabar..Amin..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...