Inilah punca-punca yang menyebabkan jurugambar ditumbuk oleh ahli keluarga mangsa MH17


SEMALAM, berlaku kekecohan di Pusat Peringatan Nirvana Sungai Besi, Kuala Lumpur apabila seorang jurugambar New Straits Times (NST), Mohd Aizuddin Akmal ditumbuk oleh salah seorang ahli keluarga mangsa nahas pesawat MH17.

Akibatnya, dia mengalami kecederaan di bahagian muka dan hidung akibat tindakan lelaki tersebut.

Menerusi akaun Facebook salah seorang kenalan atau keluarga mangsa MH17, Suthan Mookaiah, dia memberi penjelasan mengenai punca berlakunya insiden itu:


“MH17: Saya disana hari ini. Pihak media telah di beritahu untuk tidak cover event melalui Mas, Nirvana serta ahli keluarga sebelum isu ini berlaku- tetapi mereka tetap mengendahkan dan meneruskan mengambil gambar dan video.

“Saya ulang- Berulangkali mereka telah diberitahu. Malah sudah dinasihat sejak sekian lama termasuk semalam ( lihat fb saya untuk bukti, dan juga ahli keluarga lain) …

“Di Nirvana, pintu depan disekat, pintu belakang mereka masuk- Menuding lensa kearah kereta jenazah dan ahli keluarga lain. Darah siapa yang tidak membuak, apabila orang tidak mendengar berkali-kali, malah ingin memorialisasikan gambar kematian jenazah keluarga tercinta tanpa mengira sentimen dan hati ahli keluarga untuk khalayak umum secara global. Tidak cukupkah gambar aib mayat MH17 yang telah anda lihat selama ini??

“Tidak bolehkah, keluarga mangsa meratapi anak dan keluarga mereka tanpa puluhan kamera kamera?? Sukakah anda sekiranya jika ada kematian berlaku dikeluarga anda, dan tiba-tiba puluhan kamera membanjiri rumah anda dan ber’share’ gambar untuk kpentingan peribadi mereka sendiri?

“Sejak awal lagi, keluarga ini tidak pernah meminta coretan media. Sebarang penulisan tidak pernah keluar dari keluarga (hanya rakan taulan dan kawan sekerja) . Mereka juga telah berulang kali meminta privasi mereka dipentingkan-dan ini telah disalurkan secara official dan ‘black and white’ kepada pihak kerajaan, MAS, dan Nirvana. Malah, semalam juga, kerajaan dan MAS tersilap langkah apabila mengedarkan maklumat peribadi alamat mereka walaupun berulang kali diminta untuk tidak berbuat demikian. Kesabaran mereka juga ada batasnya..

“Jadi salah kan pengamal media yang tidak tahu adab, yang tidak menghormati permintaaan keluarga untuk meratapi ahli keluarga mereka yang tersayang. Ini masa mereka yang terakhir.

“Ini bukan isu perkauman untuk disensasikan, ataupun isu politik… ini isu pengebumian 3 orang yang mempunyai keluarga tersayang- yang telah ditolak ke batas maksima oleh media yang lebih mahu berita sensasi dari menghormati keseriusan majlis pengebumian ini.

“Saya ulang apa yang saya beritahu semalam. #RespectMH17 bukan hanya dari sisip nukilan FB anda, tetapi juga teladani melalui tindakan dan kesedaran untuk menghormati mereka yang telah pergi.”

Sehari sebelum kejadian, dia turut memuatnaik status yang meminta agar ahli keluarga mangsa diberikan ruang privasi untuk berkabung tanpa gangguan pihak media.


Bagi kami, biar apapun sebabnya, adalah tidak wajar untuk menggunakan kekerasan bagi ‘menghalau’ pihak media yang sebelum ini tidak putus-putus menyampaikan maklumat penting kepada rakyat Malaysia.

Pada masa yang sama, pihak media juga perlu menghormati permintaan ahli keluarga mangsa dan tidak menunggu hingga mereka hilang sabar.

Pendek kata, bertolak-ansurlah…


MYNEWSHUB.MY

6 comments:

Anonymous said...

Media ke atau jurugambar biadap.

Padan muka.

Anonymous said...

apa untungnya nak paparkan berita sampai ke tahap menganggu privasi ahli keluarga mangsa. Tak semua orang TAK KISAH dan RELA berita sedih dipaparkan secara meluas. Senang cerita .. orang tak nak diganggu tapi pihak berkenaan tetap mengganggu atas LESEN kerja konon .. saya rasa ia sesuatu yang biadap. Yerr .. tindakan pihak keluarga mangsa keterlaluan .. tapi tidakkah tindakan pihak ' yg berkenaan' juga keterlaluan kerana tidak mengendahkan permintaan pihak keluarga mangsa. Bersabar dan berhemah ada hadnya.

Anonymous said...

Katanya ramai kenapa sorang saja yg ditumbuk....kenapa tidak yg lain2...adakah kerana bangsanya Melayu....cuma nak tau aje.
Kalau pasal membuak-buak marah...lebih banyak kaum yg celupar dan bercakap sesuka hati...bolih ke kita bertindak sedemikian.
Whatever the situation maybe...you cannot take laws into your own hands.

Anonymous said...

Kalau nak privasi baik minta untuk sembunyikan maklumat macam 2 jenazah yang sampai tapi tak dibuat istiadat kerana family minta privasi...

Ini nak pukul2 orang pulak... I hope police will take similar action as they did to CBM25.

Anonymous said...

Hello, bukan nak aib kan sesiapa cuma nak berkongsi kesedihan..itulah gunanya jurugambar dan pemberita..hanya keranda yang dibaluti bendera dan kaum kerabat mangsa .. tak ada apa yang nak dimalukan mentelah ini isu nasional MH17 kalau kau biasa biasa nobody care ...kaum kerabat mangsa mangsa lain okay je malah berterima kasih dan pemberita serta jurugambar adalah pengantara kepada kita yang tidak dapat hadir dilokasi kejadian..

Anonymous said...

Bagaimana etika kewartawanan? Bagaimana kareer wartawan? Wartawan tersebut mungkin tidak melanggar undang2. Sentuhan fizikal mungkin salah dari segi undang2?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...