100 Tips Besar Untuk Membebaskan bebanan GST .


Saya telah berbincang dengan kawan kawan yang merungut tentang kenaikkan harga kos barangan dengan permulaan GST pada tahun depan.Bagaimana boleh mengubah hidup kewangan kami dengan hanya mengambil langkah pertama - langkah pertama yang selalunya ia adalah sangat sukar. Selepas itu kemungkinan mula mengambil lebih banyak langkah dan sebelum anda menikmati kehidupan kewangan anda lebih baik dan seterusnya bertambah baik dan lebih baik.

Berikut adalah senarai 100 lagi langkah yang harus diambil. Setiap satu daripada taktik ini adalah langkah sederhana banyak yang boleh anda buat untuk memperbaiki keadaan kewangan anda. Sesetengah daripada mereka mengambil masa hanya beberapa minit, orang lain mungkin mengambil masa satu atau dua jam, sebahagian daripada mereka memerlukan sedikit usaha tetap, tetapi mereka semua sangat mudah - sesiapa sahaja boleh melakukannya. Setiap daripada mereka juga menjimatkan wang yang signifikan, terutamanya dalam jangka panjang, dan apabila digabungkan bersama-sama tips ini dapat menjimatkan wang yang banyak pada masa hadapan.

Jelas sekali, tidak semua tips ini akan Berjaya dilakukan kepada semua orang. Hanya melalui senarai ini mungkin ada sepuluh atau lima belas yang boleh dilakukan oleh anda dalam kehidupan anda .

100 Tips Besar Untuk Membebaskan bebanan GST .
1. Tukar akaun bank anda ke bank yang memberi nilai tambahan untuk diri anda.
• Anda tidak perlu membelanjakan wang hasil titik peluh anda ke atas yuran penyelenggaraan
• Kali ini, kami memilih tajuk Pelaburan ASB. Tak perlu lagi kami jelaskan apa yang dimaksudkan dengan pelaburan ASB di sini kerana ASB ini dah pun berpuluh tahun dilaksanakan dan kredibilitinya diakui ramai dalam memberikan pulangan kepada para pelaburnya. Dividen yang diberikan agak konsisten iaitu sentiasa di atas paras normal. Ini yang menyebabkan ramai memilih pelaburan ASB. Risiko yang dihadapi pelabur agak rendah.

Pelaburan ASB ini, secara mudahnya, kami boleh pecahkan kepada 2 cara bagaimana nak menyimpan duit di dalamnya.

1. Ambil sebahagian duit dari duit gaji tiap-tiap bulan untuk dimasukkan ke dalam akaun ASB anda
2. Buat Pinjaman ASB (loan ASB) dengan Bank-bank seperti Maybank, CIMB, RHB dan sebagainya.

Dan kalau diikutkan dengan situasi sekarang, rasanya ramai di antara kita memilih cara ke-2 seperti di atas untuk menyimpan duit dalam ASB. Pastinya anda paling tidak pun, pernah terjumpa dengan pelan ke-2 ini tadi iaitu pinjaman ASB (loan ASB).

2. Matikan televisyen.

Salah satu cara yang besar untuk menyimpan wang adalah mengurangkan menonton televison. Terdapat banyak manfaat kewangan untuk ini:
• kurang terdedah kepada iklan bersalah-merangsang dan anda ada lebih banyak masa untuk memberi tumpuan kepada perkara-perkara lain dalam kehidupan,
• Kurang penggunaan elektrik, dan sebagainya.
• Ia baik untuk berehat di malam hari sambil melihat pelajaran anak2 anda
• Mencari satu lagi hobi lain seperti mengaji al quran dan membaca buku2 ilmiah yang manufaat dengan kehidupan anda.

3. Menukar hobi membazir kepada memberi menufaat kewangan.
Kebanyakkan orang mempunyai hobi, tetapi nilaikan hobi anda semula samaada mendatangkan hasil atau membazir wang anda.Pembelanjaan menguruskan hobi anda mungkin boleh ditukar kepada hobi lain yang boleh mendatangkan duit seperti mengambil upah memotong rumput, membuat website secara online atau membuat perniagaan secara dropship dan sebagainya.

4. Daftar untuk setiap program percuma ganjaran pelanggan untuk anda,
Walaupun anda jarang berbelanja di tempat itu, memiliki kad ganjaran memberi beberapa kupon dan diskaun. Satu lagi idea yang baik adalah dengan menggunakan Ganjaran Kad Kredit yang memberikan mata pada pembelian di pelbagai kedai-kedai. Semak catatan ini yang terbaik kad kredit ganjaran untuk beberapa kad yang dianjurkan.

5. Membuat hadiah yang anda sendiri daripada membeli barang-barang dari kedai.
Anda boleh membuat campuran makanan, lilin, roti, biskut, sabun, dan segala macam hal-hal lain di rumah dengan mudah dan murah. Anda boleh membuat hadiah yang hebat untuk orang lain kerana ia melibatkan sentuhan kreativiti buatan sendiri anda dan mungkin anda akan dapat tempahan pada sesiapa yang berminat! lebih baik - termasuk membuat nota tulisan tangan peribadi dengan dihadiah itu. Ini akan menjadikan ia lebih istimewa daripada yang anda mungkin boleh membeli ke bawah di pusat membeli-belah, ditambah ia dapat menyelamatkan wang anda.

6. Tunggu 30 hari Masa Bertenang
Setiap kali anda sedang mempertimbangkan membuat pembelian yang tidak perlu, tunggu tiga puluh hari dan kemudian tanya diri anda jika anda masih mahu perkara itu. Selalunya, anda akan mendapati bahawa dorongan membeli keterlaluan dan anda akan menyelamatkan diri sedikit wang dengan hanya menunggu. Jika anda mahu, anda juga boleh menyimpan "senarai tiga puluh hari" di mana anda menulis item dan hari anda akan kembali, tetapi saya lebih suka hanya untuk menjaga yang satu ini dalam kepala saya - dengan cara itu, saya sering lupakan saja perkara-perkara yang tidak penting.

7. Tulis senarai sebelum anda pergi membeli-belah - dan ikutinya.

Kita tidak perlu pergi ke kedai tanpa idea yang kuat dari apa yang akan anda beli ketika di sana. Membuat perancangan sebelum membeli , kemudian patuhi senarai apabila anda pergi ke kedai. Jangan letakkan apa-apa di dalam kereta troli anda yg tiada dalam senarai itu, tidak peduli dgn pelbagai godaan iklan sekeliling dan anda dapati anda boleh menjimatkan wang anda dengan lebih berkesan.

8. Jemput rakan lebih ke rumah daripada pergi keluar untuk makan.
Hampir setiap aktiviti di rumah anda adalah lebih murah daripada di luar. Menjemput beberapa teman-teman dan membuat pot luck atau makan seadanya, lalu beraktiviti yang berfaedah dan mempunyai beberapa minuman. Semua orang akan bersenang-senang, kos akan rendah, dan yang lain mungkin akan membuat benda yang sama tidak lama selepas itu.

9. Daripada membuang beberapa pakaian rosak, memperbaikinya sebagai jalan yang mudah.
Jangan membuang baju kerana butang yang patah - menjahit yang koyak dan jangan membuang seluar kerana berlubang kerana ia masih boleh digunakan dirumah. Jahit ringkas boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja - ia hanya mengambil masa beberapa minit dan ia menjimatkan banyak wang dengan mengelak anda daripada membeli pakaian baru apabila anda tidak benar-benar berkerperluan.

10. Jangan menghabiskan wang yang banyak menghiburkan anak-anak anda.
Kebanyakan kanak-kanak, terutama yang muda, boleh dilayan dengan kos yang rendah. Beli kertas malilakat dan biarkan mereka membuat sesuatu yang kreatif.Anda lebih kreatif dan kos yang rendah. Membuat permainan di luar ataupun aktiviti luaran yang berpeluh adalah lebih bermunafaat, seperti melempar beberapa sen ke dalam botol, Faktor paling penting adalah masa anda bersama mereka bukan barangan atau gejet dan pulangan jimat wang di dalam poket anda dan menambah kegembiraan di dalam hati anda bersama anak2 anda.

11. Penyusunan kembali pembayaran hutang dengan interest yg lebih rendah.
Kumpulkan segala kad kredit anda dan buat pembayaran secara pembayaran tetap bulanan. Beritahu mereka bahawa anda ingin pengurangan kadar faedah .Jika orang yang pertama anda bercakap tidak melayan anda, meminta untuk bercakap dengan penyelia. Jika anda mempunyai baki $ 5,000, walaupun pengurangan kadar 3% menjimatkan $ 150 setahun.

12. Bersihkan Rumah anda.
Periksa rumah anda dan Cuba untuk menyingkirkan beberapa hal tidak perlu. Anda boleh jual produk terpakai dengan meniklankan di mudah.com atau bawa ke kedai menjual barangan terpakai. Bukan itu sahaja, ia sering kali membebaskan beban psikologi dari pikiran Anda dan rumah anda lebih bersih.


13. Beli permainan video yang mempunyai banyak nilai ulangan - dan tidak memperoleh yang baru sehingga anda telah menguasai apa yang anda ada.
Saya memberi tumpuan kepada permainan yang boleh dimainkan berulang-ulang kali, dan saya memberi tumpuan kepada menguasai permainan yang saya beli. Sasaran yang baik termasuk permainan teka-teki menyusun perkataan, permainan pencarian misteri ia akan memaksimumkan nilai dolar permainan anda.

14. Minum lebih banyak air.
Bukan sahaja minum air yang banyak mempunyai kelebihan kesihatan yang terbaik, minum air mempunyai manfaat kewangan juga. Minum segelas besar air sebelum makan, dan tidak hanya anda akan mencerna lebih baik, anda tidak akan makan sebanyak, menjimatkan pada 'bil makanan anda. Anda juga akan mendapati diri anda merasa sedikit lebih baik apabila anda mula untuk mendapatkan air yang mencukupi.


Seterusnya.. Tungguuuu....

1 comment:

Anonymous said...

tips nya mudah aja..
TEWASKAN BN DAN UMNO PADA PPRU14 NANTII,,,,

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...