Janganlah Fitnah Bukan-Bukan Hanya Kerana Kilang JVC Shah Alam Ditutup! Mai Baca berita sebenar..

Janganlah menabur fitnah dan adu domba kononnya penutupan kilang ada kaitan dengan kegawatan ekonomi ataupun kerana pelabur lari.
SHAH ALAM - Gambar-gambar sayu dan sedih para pekerja kilang JVC Shah Alam tersebar di laman sosial berikutan kilang itu terpaksa ditutup, semalam.

Sungguhpun begitu, tidak ramai yang tahu sebab sebenar kilang yang telah lama beroperasi itu ditutup. 

Rohana Ramli, tampil menjawab persoalan rakyat marhaen di bawah:

Saya adalah pekerja JVC. Eng Dept 22 tahun berkhidmat. Baru semalam meninggalkan tanah JVC. 

JVC Malaysia mengeluarkan produk videocam. Disebabkan smartphone telah mendominasi pasaran, jadi produk videocam menrundum. Pasaran masih ada cuma produk perlu dikecilkan. 

Jadi, transfer ke Thailand adalah yang terbaik. 

JVC Jepun ada membuat RnD tetapi masih tidak dapat menandingi smartphone. Kos tinggi di sini tetapi kami masih berfikiran positif. 

Rezeki ada di mana-mana. (Kami juga) mendapat pampasan lebih dari Akta Buruh yang diwartakan. Alhamdulillah. Jadi, doakan kami bekas warga JVC mendapat pekerjaan secepat mungkin. 

Pihak majikan juga tidak membiarkan kami. (Mereka) arrangekan kami sesi temuduga dengan syarikat lain yang memerlukan pekerja. Ada yang sudah mendapat pekerjaan, ada yang tidak.

Sampai ke akhirnya syarikat masih cuba mencarikan kami pekerjaan. Betapa bertanggungjawabnya majikan kami. - ROHANA RAMLI

Demikianlah penjelasan dan luahan Rohana. Semoga bekas-bekas pekerja JVC ini cepat mendapat pekerjaan, lagi-lagi di musim perayaan yang juga memerlukan perbelanjaan yang tinggi. 

2 comments:

Sharul Nizam said...


So JVC keluar Malaysia la. JVC tak nak bukak kilang lain ke kat tempat sama?

Anonymous said...

ikut pemahaman aku..JVC dah lama tutup..sbb kakak ipar aku salah sorang pekerja situ..tu pelik knapa JVC still ada production...then dia dpt kj kat kilang lain plak..jaga storehouse..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...