Qeba Yang Bakal menanti Jika Nama Allah boleh digunakan sewenang-wenangnya oleh Bukan Islam


Sekadar ingin berkongsi pengalaman sepanjang lebih 5 tahun tinggal dan belajar di Indonesia . Saya tidak berniat memburukkan Indonesia .. They have my respect, dan saya tahu orang-orang Indonesia tidak seburuk yang disangkakan di sini.. (orang Indonesia baik dan ramah, pintar dan rajin.. that's a fact!)
Pengalaman ini saya kongsi supaya orang ramai boleh tahu dan membayangkan implikasinya jika penggunaan nama Allah oleh non-muslim dibiarkan. Di satu sisi memang agak lucu, tapi di sisi lain terdapat keseriusan di dalamnya.

Aku ingat satu hari aku buka TV perdana di Indonesia,untuk menonton satu program. Aku ingat ceramah agama lah.. dia punya penceramah punya semangat berkobar-kobar. Kita semua sudah berdosa! Allah Maha Kuasa! Allah Maha Penyayang! Kembalilah kita semua ke jalan Allah! (aku dalam hati, Alhamdulillah.. bagus!) pastu tak pasal-pasal dia sambung Kembalilah ke Yesus Kristus dan Bunda Maryam! Aku langsung tergolek. Astaghfirullah! ceramah Kristian rupanya..

Satu lagi kenangan aku di Indonesia, kalau baca surat khabar , nanti ada slot obituaries: Telah Kembali ke Rahmat Allah, Sdr. XXX pada XXX. Semoga ruh beliau dicucuri rahmat Allah. Bila tengok balik nama yang mati Eduardus, Kristus, Paulus, etc. (nama org Kristian) pastu ada salib diikuti tulisan kecik "ash to ash, dust to dust, fade to black" tergolek lagi aku..

Satu lagi cerita ketika di Indonesia, satu hari aku bermusafir lah ke daerah Jawa Barat naik motor, pastu nak berhentilah solat.. aku toleh ke kiri kanan jalan cari masjid.. Pastu aku nampak ada signboard kalimah Allah (dlm arab!) pastu ada banner Ayuh kerjakan kewajipan kita kepada Allah dan agamanya! Aku pun pergilah dekat.. tup-tup... aik, awat lain macam tempat ni, siap ada patung jesus kena salib??!! Tergolek lagi aku.. lah...gereja Kristian rupenye..

Satu lagi kat sana nak beli buku-buku agama kena hati-hati.. Aku dulu pernah Usha buku kat kedai buku.. Ada satu buku aku tak ingat persis tapi tajuk buku dia lebih kurang macam ini. Memantapkan Iman Anda Kepada Allah bila buka, tinjau helai demi helai , aku jadi keliru, lain macam saja ayat-ayat dan hadis ni. Aku tengok balik lah.. ayat-ayat kutipan dari Bible.. tergolek aku lagi.. lah, buku dakwah Kristian rupanya.

Risau juga kalau Malaysia jadi macam ini. Di tengah-tengah bandar Bandung juga terdapat sebuah gereja yg dinamakan Rumah Allah. Qeba (emel dari rakan)
qeba = bala

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...