Ternyata Semangat Perkauman Cina Tebal apabila menolak tajaan akhbar Utusan Percuma

Sekolah Cina tolak akhbar Melayu percuma

Akibat tekanan dan bantahan kumpulan pendidikan Cina dan parti pembangkan, sebuah sekolah rendah Cina di Kuantan menukar keputusannya untuk menerima akhbar percuma Utusan Malaysia.

Menurut laporan Sin Chew Daily hari ini, keputusan tidak menerima akhbar tersebut dibuat oleh lembaga SRJK (C) Semambu selepas bermesyuarat malam semalam.

Pengerusi lembaga sekolah itu, Goh Kim Fah memberitahu Sin Chew Daily, sekolahnya pada asalnya memang mahu menerima akhbar percuma Utusan Malaysia yang disumbangkan oleh sebuah syarikat swasta yang bertujuan meningkatkan tahap penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajarnya.

“Diakui, kami memang lalai dalam isu ini. Kami tidak mengkaji impak keputusan (untuk menerima sumbangan itu),” katanya.

Menurut Goh, pelajar tidak seperti orang dewasa tidak akan dapat membezakan laporan Utusan Malaysia yang lazimnya menurut pengkritik adalah berat sebelah dan bersifat perkauman dengan berita sebenar.

Ini antara alasan lembaga itu menolak tajaan sumbangan tersebut.

Isu berkenaan timbul apabila Utusan Malaysia melaporkan syarikat hartanah Pasdec Holdings Berhad akan menaja 4,375 akhbar percuma kepada empat sekolah rendah dan sebuah sekolah menengah di Pahang.



AS: NIAT MURNI UNTUK MEMBANTU PELAJAR CINA MENGUASAI BAHASA MELAYU DENGAN LEBIH BAIK TELAH DISALAH-ERTIKAN. DAPATLAH KITA NILAIKAN DISINI BETAPA KAUM CINA MEMPUNYAI PRASANGKA BURUK TERHADAP KAUM MELAYU KERANA UTUSAN MALAYSIA BOLEH DIKATAKAN TONGGAK AKHBAR KAUM MELAYU.

DARI SINI SOLUSINYA MUDAH SAHAJA, KERAJAAN HAPUSKAN SAHAJA SISTEM SEKOLAH VERNAKULAR BERASASKAN KAUM DI PERINGKAT SEKOLAH RENDAH, NANTI KITA PAKAT TENGOKLAH DONG ZIONG DAN RAKAN-RAKAN MEREKA MELOMPAT MACAM KERA KENA BELACAN. DASAR TAK SEDAR DEK UNTUNG!

4 comments:

Anonymous said...

dap stupid

Anonymous said...

mana berani. sekolah cina byk buat perkara yg tidak dibenarkan oleh kementerian. depa ikut lembaga depa. lembaga depa byk bagi duit. kalu ngajar kat sekolah cina tahu la perkara ni. depa ikut kementerian kerana peksa dan nak masuk u jadi akaun, doktor, jurutera, cikgu. bab lain, kerja tak perlu sekolah tinggi. byk benda depa buat ikut lembaga depa. cakap bole la, nak bagi bukti susah, tapi memang berlaku. sekolah kebangsaan nak buat solat hajat pun sakit nak dpt bantuan. tak ada pun syarikat swasta nak tanggung, apatah lagi syarikat pak lebai. duit buat memikat isteri muda dan ubat kuat aje .....

Anonymous said...

Tuan,
Perkauman cina memang tebal, itulah hahikatnya. Melayu tidak akan berjaya dalam perniagaan jika hanya kedai cina sahaja yang ujud. Nasib baik dengan dasar kerajaan membantu melayu ada juga syarikat perniagaan melayu, dapat juga orang melayu tumpang berniaga. Tapi cina dapat hidup senang dalam kawasan majoriti melayu, itu tandanya melayu tiada perasaan perkauman. Kita akui bukan semua cina kaya tetapi sikap cina yang penting cina membuat hati meluat.

Anonymous said...

Tahniah AS kerana angkat perkara ini kepengetahuan umum.

Kepada barisan bloggers mesra kerajaan seharusnya mengetengahkan isu ini. Inilah cerminan sebenar kepercayaan mereka.

Berapa banyak yang KPM telah salurkan peruntukan buat mereka? Adakah ini berbaloi? Rujuk keputusan ikut saluran/ peti undi dalam beberapa PRK terdahulu adalah bukti.

Menyirap darah tengok muka Dr KSK yang kalah teruk di Penang diangkat ke Putrajaya... ada hasil yang akan diberikan nanti ke?

Burung terbang dipipiskan lada...
Ibarat mencurah air di daun keladi.

Kita desak maklumbalas MCA dan GERAKAN dalam isu ini..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...