Hanya di Penang. The Best Pork Burger In Town!


Burger babi Terbaik Di Bandar Ini! Perkataan dalam bahasa Inggeris itu jelas boleh dilihat pada kain rentang di depan sebuah kios yang terletak di tingkat bawah tanah sebuah pusat beli belah terkemuka di negeri ini.

Tanpa rasa bersalah, kios tersebut menjual burger daging babi yang dimasak secara terbuka malah kedudukannya merupakan laluan untuk pengunjung termasuk orang Islam.

Di sekelilingnya juga terdapat beberapa premis perniagaan lain yang mempunyai pekerja beragama Islam.

Ketua Wira Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) negeri, Mohd Rizuad Mohd Azudin berkata, beliau terkejut dengan keadaan itu.

Rizuad berkata, pengurusan pusat beli belah berkenaan sepatutnya lebih peka dan menghormati pengunjungnya terutama yang beragama Islam.

“Ini menunjukkan mereka (pengurusan pusat beli belah) tidak bertanggungjawab.

“Mereka seolah-olah tiada prinsip menghormati Islam sebagai agama rasmi negara,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.

Rizuad berkata, beliau mendesak kerajaan negeri khususnya Exco Agama, Majlis Agama Islam Pulau Pinang dan pihak berkuasa tempatan supaya mengambil tindakan tegas terhadap pengurusan pusat belah belah berkenaan.

“Ini penting supaya kejadian serupa tidak berulang dan kesucian agama Islam tidak lagi dicemari pihak yang tidak bertanggungjawab,” katanya.

Sementara itu, tinjauan mendapati meskipun terdapat tanda ‘tidak halal’ namun kewujudannya masih mengelirukan orang ramai terutama yang tidak fasih bahasa Inggeris.

Difahamkan sebelum ini ada dua pelancong wanita Arab nyaris termakan burger berkenaan selepas memesannya tetapi sempat dihalang oleh seorang pengunjung tempatan.

Walaupun diberitahu dalam bahasa Inggeris makanan itu tidak halal, kedua-dua wanita berkenaan masih tidak faham dan selepas diterangkan dalam bahasa Arab, barulah kedua-duanya tersedar yang mereka sudah terbeli burger babi.SH

5 comments:

Anonymous said...

tak pa pas suka ...... kat gurney plaza pun ada depan cold storage nama dia mr porky

Anonymous said...

Kalau setakat Ketua Umum Pemuda PERKASA sahaja yang bersuara ianya ibarat seperti anjing menyalak bukit.Sepanjang penubuhan PERKASA khususnya di pulau Pinang apa kah bakti PERKASA kepada penduduk melayu P.P Kalau setakat hanya untuk membuat protes dan tunjuk perasaan ianya tidak akan menjadi kudis pada Guan Eng. Cukup2 sudah...jangan le PERKASA hendak menjadi hero pada orang melayu. Cerminkan diri dulu samada layak ke pemimpin2 PERKASA terutama di Pulau Pinang untuk memimpin sebuah NGO untuk kepenting bangsa melayu. Jangan le kita menjadi bahan ketawa bagi kaum bukan melayu. Seburuk buruk HINDRAF....pemimpinnya telah diterima menjadi Timbalan Menteri. PERKASA apa yang ada...malu le sikit. PERKASA diujudkan hanya untuk kepentingan 2 individu sahaja iaitu Ibrahim Ali dan Mahathir Mohamad.

Anonymous said...

Kepada Mohd Ridzuan Ketua Wira PERKASA P. Pinang, saya sarankan anda kelilingi seluruh PP dan melihat dimana tiada babi yang dijual secara terbuka. Contoh yang mudah ialah di belakang pasar chorasta. Sederet kedai mengantung daging babi secara terbuka terdapat disitu. Situ juga adalah merupakan jalan umum untuk semua orang. Malah kedai itu ujud semasa PP masih dikuasai oleh BN. Jangan le perkara sebegini yang PERKASA hendak perjuangkan. Jika sensitif sangat kenapa tidak memperjuangkan penjualan arak dikedai kedai secara terbuka. Hukum memakan babi dan minum arak adalah sama.Kenapa tidak memperjuangkan aktiviti pasar malam sewaktu maghrib oleh orang islam dikawaan yang berhampiran dengan masjid dan surau. Malah ada sebuah tapak pasar malam iaitu di Bukit Gedong menjalankan aktiviti jualan dipintu masuk surau.Semua itu adalah perbuatan haram oleh mereka yang beragama islam. Perkara sebegini lah yang harus diperjuangkan. Kita perbetul dulu akan bangsa kita untuk menghormati agama sendiri lepas itu baru kita minta bangsa lain menghormati kita.Jangan kita ingin mrnjadi jaguh hanya semata mata hendak menjadi jaguh dalam perjuangan.

Anonymous said...

Nak betulkan bangsa Melayu ni kerja Perkasa saja ka? Salahkah Perkasa membawa isu ini? Atau saudara lebih suka buat tak tahu langsung, lepas itu salahkan orang pula bila ianya melarat? Tak gitu?

Anonymous said...

Memang tidak salah jika PERKASA membangkitkan isu bergini. Tetapi setiap perjuangan mesti secara berterusan. Bukan mencari isu isu sahaja. PERKASA seharusnya bergerak mencari jalan untuk menyatupadu orang melayu yang semakin berpecah belah. Sejarah telah membuktikan jika persatuan2 melayu bersatu hati dan bergerak dengan 1 nama maka apa sahaja halangan dapat ditempuhi. Musuh tidak akan berani menghalang. Tapi kini melayu bukan sahaja berpecah dalam politik malah berpecah dalam organisasi seperti PERKASA yang bergerak sebagai badan bukan kerajaan. Bermacam macam NGO ditubuhkan oleh orang melayu samada untuk perjuangan bangsa atau agama. Namun apa kejayaan yang telah diperolehi. Tidak 1 pun permintaan atau bantahan yang didengari oleh kerajaan PP yang dipimpin oleh cina komunis Guan Eng.Kita menang hanya dengan berdemo dan menghantar memorendum. Hasil 1 pun tak kelihatan. Bangsa melayu dan islam terus dipermainkan. Dalam isu kedai babi ini saudara Ridzuan seharusnya bersuara pada TKM atau EXCO melayu yang duduki kerusi tersebut atau terus bertanya pada YB Yg Dipertua Majlis Agama. Itu adalah saluran yang sebenarnya. Rashid selaku TKM yg mewakili kuam melayu seharusnya bertanggungjawap dalam isu pemjualan babi yang tiada sempadan. Bergitu juga dengan Yg DiPertua MPPP seorang melayu. Kesalahan seharus diberi kepada mereka ini. Mereka menduduki kerusi dan mempunyai kuasa. Jika mereka ini tidak boleh menghalang maka apa kah PERKASA dapat lakukan. Nak nuat demo atau rusuhan. Sekarang perjuangan harus dengan mengunakan akal bukan nya dengan demo. Kita marah jika Anuar membuat demo pada kerajaan pusat tapi bila kita buat, kita rasa ianya harus. Memang PERKASA sebuah NGO yang agak kuat dan mempunyai pergikut yang ramai. Tapi jika perjuangan dengan mengunakan emosi maka perjuangan itu tidak akan kemana mana. TEGURAN INI ADALAH IKLAS KERANA SAYA SAYANGKAN AGAMA BANGSA DAN NEGARA SAYA.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...