JPJ vs KEMALANGAN & KEMATIAN DI ATAS JALAN RAYA


Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia,
diharapkan maklum balas oleh admin FB JPJ ini tidak terlewat untuk memberi sedikit pencerahan terhadap video dan kenyataan-kenyataan yang sedang tersebar melalui media sosial terhadap JPJ.

Saya akan bawa pembaca ke suatu bentuk persoalan dan jawapan pencerahan terhadap tomahan yang dilemparkan kepada JPJ.

1) Apa punca kuasa yang ada pada JPJ?

JPJ merupakan sebuah AGENSI PENGUATKUASA JALAN RAYA DI MALAYSIA. Kuasa yang diberikan kepada agensi JPJ termaktub di bawah AKTA PENGANGKUTAN  JALAN 1987 yang mana secara umumnya JPJ berkuasa utk menjalankan penguatkuasaan terhadap pemandu, kenderaan dan jalan raya.
Sebab itu JPJ tidak boleh mendakwa penjual aksesori cermin gelap dan nombor plat. Namun begitu, walaupun penguatkuasaan tak boleh diambil keatas kedai aksesori tetapi JPJ tidak biarkan sahaja. JPJ telah turun ke kedai2 ni untuk sebarkan garis panduan yang ditetapkan oleh undang-undang.

2) Apa matlamat JPJ sebenarnya?

Saya percaya semua sedia maklum melalui video yang disebarkan. Semua tahu JPJ bermatlamat untuk MENGURANGKAN KADAR KEMALANGAN DAN KEMATIAN DI ATAS JALAN RAYA.

Mungkin perlu saya jelaskan dengan lebih terperinci atau 'rephrase' kenyataan
Ketua Pengarah JPJ bahawa, kematian di atas jalan raya merupakan pembunuh nombor 3 di Malaysia. Menurut statistik pada tahun 2013, sebanyak 6,915 kematian dicatatkan. Daripada jumlah tersebut satu kajian telah dibuat dan mendapati sekiranya tiada langkah penguatkuasaan diambil terhadap pengguna jalan raya maka unjuran kes kematian pada tahun 2020 akan mencecah kepada 10,716 kematian.

Melihat kepada jangkaan tersebut JPJ sebagai agensi yang bertanggungjawab perlu lakukan sesuatu. Oleh itu, Ketua Pengarah JPJ dengan penuh iltizam bersama2 dengan anggota JPJ telah tekad untuk memastikan jumlah kadar kematian ini perlu dikurangkan. Penunjuk Prestasi indeks (KPI) telah dijadikan kayu ukur kepada semua warga JPJ untuk mencapai matlamat murni Ketua Pengarah tersebut.

KPI yang telah ditetapkan pada tahun 2020 adalah pengurangan jumlah kadar kematian di jalan raya sebanyak 50%. Makna kata, daripada jumlah unjuran yang dijangka iaitu 10,716 kematian pada tahun 2020, JPJ perlu memastikan kadar kematian tersebut tidak melebihi 50% (atau 5,358 kes kematian).

3) Kenapa tidak KPI jumlah kematian dikurangkan sehingga 100%?

JPJ sentiasa realistik dalam isu penguatkuasaan, kerana perlu diketahui bahawa jumlah kenderaan baharu sentiasa meningkat saban tahun, malah purata hampir 600,000 pemandu baharu bakal didaftarkan setiap tahun. Justeru itu KPI tersebut adalah sesuatu yang rasional seiring dengan matlamat antarabangsa untuk menjadi negera maju pada tahun 2020 nisbah kematian dijalan raya sebanyak 2:10,000 kenderaan.

4) Penguatkuasaan nombor pendaftaran kenderaan (no plat) boleh menyebabkan kemalangan dan kematian ke?

Saya cukup bersetuju bahawa plat no kenderaan tidak langsung menjadi punca kemalangan. Tapi anda semua juga perlu bersetuju bahawa plat no kenderaan merupakan medium KAWALAN KESELAMATAN kepada 7 KESALAHAN UTAMA yang menjadi punca atau penyebab kemalangan dan kematian:
-tali pinggang/topi keladar
-telepon bimbit
-potong garisan berkembar
-langgar lampu isyarat
-potong garisan
-lorong kecemasan
-had laju

Langkah PENCEGAHAN/KAWALAN/PENGUATKUASAAN ke atas 7 Kesalahan Utama ini hanya boleh dilaksanakan sekiranya identiti kenderaan (melalui spesifikasi no plat kenderaan yang ditetapkan) dapat dikenal pasti.

Contoh kesalahan had laju tidak dapat dicegah sekiranya no plat 'fancy' digunakan. Contoh lain pula laporan polis yang dilaporkan oleh orang awam untuk kesalahan langgar lari akan menjadi sukar sekiranya pengadu tidak menyatakan no plat kenderaan. (Alasan yang selalu diterima ialah plat no kurang jelas).

5) Penguatkuasaan Lampu HID dan strobe light pula apa kaitannya?

Sebagai pengguna bagi kedua2 item ini anda mungkin anggap ianya sesuatu 'keperluan' (mudah dilihat/ nak nampak cantik) kenderaan anda tapi perlu diingatkan bahawa daripada uji kaji yang dibuat pengguna kedua2 it
em ini boleh menyilaukan mata pengguna jalan raya yang lain serta kebarangkalian untuk gagal mengawal kenderaan dan terbabas akan berlaku. Mengambil kira faktor untuk memastikan SEMUA PENGGUNA JALAN RAYA SELAMAT, JPJ perlu menguatkuasakan item2 ini.

6) Penguatkuasaan cermin gelap adalah undang-undang lapuk?

Kita semua perlu bersetuju bahawa mentaliti rakyat Malaysia masih di kelas ketiga (lain dengan negara maju yang membenarkan penggunaan cermin gelap). Mengambil kira perkara ini, seperti isu no plat kenderaan,  penguatkuasaan cermin gelap juga merupakan medium bagi KAWALAN KESELAMATAN.

Contoh,  sekiranya pemandu bagi kenderaan yang menggunakan cermin gelap ini tidak memakai tali pinggang keladar atau menggunakan telepon bimbit semasa memandu, anggota penguatkuasa sukar untuk melaksanakan tindakan pencegahan terhadap kesalahan tersebut sedangkan kesalahan yang dilakukan ini boleh menjadi punca berlakunya kemalangan.

Untuk makluman semua, peraturan penggunaan cermin gelap dibuat adalah berdasarkan kepada input dan pandangan daripada beberapa agensi yang berkepentingan seperti PDRM, MIROS, JKJR, SPAD, MOT, dan beberapa agensi penguatkuasaan yang lain. Mereka terlibat atas alasan membawa matlamat agensi masing2. Masihkah anda ingat kes Noor Suzaily Mukhtar yang dirogol di dalam bas bercermin gelap. Kesemua ini telah diambil kira dalam mencapai satu keputusan yang relevan untuk kesejahteraan bersama.

Kesimpulannya, keselamatan jalan raya sebenarnya isu sejagat yang memerlukan perhatian dan tindakan secara bersepadu oleh kita semua rakyat Malaysia. Selaku agensi yang bertanggungjawab melaksanakan penguatkuasaan di atas jalan raya, kami memohon jasa baik dan kerjasama daripada semua untuk kita bersatu padu dalam menangani isu kemalangan dan kematian di atas jalan raya.

Diharapkan penjelasan ini dapat memberi sedikit sebanyak perkongsian untuk semua.

IBUPEJABAT JPJ PUTRAJAYA

8 comments:

Anonymous said...

kabo tak pakai tali pinggang, guna hp, memotong garisan berkembar, tak berhenti di lampu merah, antara yg sebab kemalangan maut. yg pi buat pemeriksaan nombor plet buat apa? pi la tunggu kat lampu isyarat, garisan berkembar, tepi jalan macam polis trafik, tengah panas memastikan pengguna jalan raya berhemah dan patuh undang2. baru betul berusaha untuk memastikan pemandu ikut undang2.

Anonymous said...

Nak tanya no plate kereta pengarah ni memenuhi spek ke? cuba tengok no plate tu no di lekatkan seperti ini JPJll atau yang sepatutnya JPJ 11?

Anonymous said...

isu jpj yg menjadi viral dimedia masa adalah lauhan rakyat jelata muak dgn kerenah jpj-rakyat mentaliti kelas 3 nampak apa yg berlaku didepan mata yg berakar-umbi sekian lama-rakyat yg berurusan dgn jpj bukan peminpin atasan.banyak isu lain wajar ditangani bukan isu remeh-pernambaikan jpj bagi rakyat hanyalah sekadar tukar kaunter dan pacuan empat roda baru tapi sikap penguatkuasa masih sama sperti dulu.

Anonymous said...

Isu nya yang jelas nyata adalah JPJ ibarat KETAM mengajar anaknya berjalan betul dan lagi kelaku dan mentaliti kakitangan JPJ " engkau buat salah tak boleh aku buat tak apa"..kemalangan tu dah sah kecuaian dan banyak faktor lain selain takdir cuma penguatkuasaan JPJ berpilih pilih..tu yang tak tahan..

Anonymous said...

orang kat msia ni semua dah manja-manja... sebelum ni tak kena saman tukar no, cermin gelap... bila bikin keta habis duit byk tak kisah pulak...so kalau kena saman bayar ajelah...kan semua banyak duit....ni kalau kena saman nak salahkan agensi penguatkuasaan padahal diri sendiri yang bebal x reti nak di ajar....dolo punya org....dah tahu tak da duit pakai ajelah no plat standard kan senang

Anonymous said...

No plat aku xde la fancy..dr jauh bleh nmpk jelas...tp tbe2 aku kna saman..alsn jpj...no plat aku x ikt spek...jadah laa...dh la pgawai tu muke brlagak nk mmpus...!! 3x roadblock aku lps..tbe2 dia bleh ckp no plat x ikt spek...nmpk sgt nk kumpul saman...

Anonymous said...

simple je...
JPJ keluarkan statistik kemalangan...
tak perlu karang panjang berjela, tak pelu nak dolak dalih..
Kemukakan statistik kemalangan yang berpunca dari nombor plat,lampu hid,lampu strobe dan tinted ini...

bro amri said...

Kalau dgr btl2 statement kp jpj masa temuramah dgb astro mmg statament x logik dan bangang je,

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...