Tok Jib Perlu Semak Balik Pembahagian Kerusi Parlimen Di Semua Kawasan Majority Melayu!

Perubahan drastik landskap politik sebagaimana keputusan PRN Sarawak semalam memerlukan BN mengkaji semula kaedah pembahagian kerusi menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 akan datang.

Sama ada kekal pada sistem kuota sekarang atau kerusi calon ditentukan mengikut majoriti kaum, kajian terperinci adalah sangat perlu dan mendesak.

Jika kaum Cina mengundi DAP, mereka akan kehilangan jawatan menteri atau timbalan menteri di peringkat kabinet. Dengan cara ini kaum Cina tidak akan ada suara di dalam Kerajaan secara langsung.

UMNO haruslah pandai menekan kaum Cina untuk menyokong Kerajaan dengan cara ini. Cara pujuk rayu dan umpan projek pembangunan sudah tidak berkesan lagi.
Kaum Cina dengan cara ini akan berfikir banyak kali utk menjaga kepentingan mereka kalau menyokong DAP.

Sekarang ini, ramai calon-calon MCA,Gerakan dan MIC diletakkan di kawasan majoriti Melayu yg pasti akan menyokong BN. Dengan itu kaum Cina tak risau tak ada wakil menteri atau timbalan menteri dlm Kerajaan BN.

Cubalah UMNO berfikir positif dan proaktif plak.
Dengan cara ini, insyallah, BN akan dapat menang dgn majoriti 2/3 dan kuasa UMNO akan lebih jelas dengan penambahan ahli parlimen dari UMNO. Orang melayu yang menyokong pakatan haram pasti akan buka mata dan berfikir kembali sokongan mereka jika UMNO sendiri mempunyai sekurang-kurangnya 100 orang wakil di Parlimen.

Letaklah calon-calon Melayu sahaja di kawasan-kawasan majoriti Melayu seperti Grik, Labis dan hampir 20 kawasan parlimen lain.

Apa makna memenangi hati rakan komponen tetapi mengecewakan harapan rakyat selaku pengundi terbanyak di situ? Majoriti kaum sesuatu kawasan adalah perlu diambil kira dalam proses pembahagian kerusi.

AS pasti, PM akan berada dilema dengan parti komponen lain jika melakukan sebarang pengurangan atau rombakan pada pembahagian kerusi parlimen di PRU13 akan datang.

18 comments:

Anonymous said...

Kalau Tok Jib letak calun MCA atau Gerakan di kawasan majority pengundi melayu ....gurantee KALAH. Kalau tak percaya taroklah calun cina sele[as PRU Sarawak orang melayu ke orang asli ke atau bumiputra tak akan mengundi cina dikawasan majoruty Melayu. Kawasan saya di Grik kalau masih lagi letak calun cina kali ini saya akan tetap pangkah PAS asalkan melayu.Suroh MCA dan Gerakan jadi calun ditempat DAP biar dia rasakan hilang suara cina dalam parlimen jangan lantik jadi wakil.

Anonymous said...

setuju sangat sangat...!!

AbangRM said...

Sokong pendapat anda...BN tak boleh ikut cara lama..MCA sudah tak mampu lagi untuk menarik sokongan kaum Cina...ambil balik semua kerusi majoriti kaum Melayu...kawasan kaum Cina serah saja kepada kaum MCA...kalau serah kawasan Melayu kepada MCA, mungkin org Melayu pun tak nak undi BN...UMNO juga yang mampus...ada falsafah baru sekarang dikalangan Melayu atas pagar sekarang ini...kalau calon kawasan itu calon BN bukan melayu dan calon pembangkang Melayu..mereka akan undi Melayu pembangkang dan begitulah sebaliknya...kalau dua2nya Melayu mereka akan undi BN...ini adalah falsafah baru pengundi Melayu atas pagar selepas tahun PRU 2008...UMNO kena kaji balik kalau nak menang...

Anonymous said...

MENANG ATAS UNDI MELAYU TAPI PERJUANGKAN KAUM YANG UNDI DAP..

Anonymous said...

Salam,

Saya amat bersetuju 100% dengan kupasan yang pendek ini. Orang Cina memang bijak dalam membuat percaturan mereka dalam perniagaan baik pun politik.

Orang Melayu kena sedar bahawa orang Cina tak akan sokong kerajaan Melayu. Niat mereka adalah untuk memerintah walau dimana jua mereka berada.

Ingat... PRU 13 sudah hampir, bangunlah Melayu dari tidur lena...

aku je said...

Aku setuju!

Ada bagusnya juga cina menunjukkan sokongan tidak berbelah bagi kepada DAP.

Signal sebegini sangat terang benderang. UMNO perlu bertindak.
1. Kawasan majoriti Melayu hendaklah diletakkan calon Melayu sahaja.

2. Jika MCA/Gerakan tidak perform, apa perlunya mereka menjadi menteri di tanah melayu? Hanya perlu ada seorang sahaja timbalan menteri berbangsa cina yang menjaga hal ehwal cina.

3. Hapuskan sekolah aliran Cina yang menjadi kilang aliran pemikiran ekstrimis kecinaan anak-anak muda bangsa cina.

4. Perkasakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan iaitu TV,radio dan akhbar2 berbahasa cina hendaklah dihapuskan sama sekali.

5. Bahasa pengantar Cina apa dialek sekalipun hendaklah di minima kepada kalangan Cina sahaja.

6. Berani utk persetankan nasib kaum Cina kerana mereka juga telah persetankan nasib kaum Melayu.

7. Sistem perniagaan yang sekarang ini hampir 100% dipegang oleh bangsa Cina hendaklah dipantau dgn sangat ketat. Turun naik harga barang keperluan tidak dapat tidak memang merekalah yg dalang yg sebenarnya.

Bagi UMNO dan sekelian orang-orang melayu yang mahu berfikir;

1. Hapuskan segala dendam kesumat lama terhadap UMNO demi kelangsungan dan survival kaum Melayu.

2. Manusia Melayu seperti Anwar, Nik Aziz, Hadi Awang hendaklah di 'sekolah'kan dan kembali meletakkan kepentingan agama Islam dan bangsa Melayu mengatasi kepentingan peribadi seperti mana yg berlaku kepada pemimpin2 pembangkang yg telah pun dalam kategori 'insaf'.

3. Jati diri anak-anak muda melayu terhadap semangat Islam dan kenegaraan hendaklah di semarakkan seawal peringkat sekolah rendah.

4. Guru-guru sekolah kerajaan yg pemikiran mcm cikgu Maarof dan segala guru yang anti kerajaan hendaklah diberi kata dua. Mereka ini sangat ramai. Menjadi majoriti di sekolah2. Mereka lah yang menyemai kebencian anak-anak kecil terhadap kerajaan BN. Sebagaimana aku. Darjah satu sudah didedahkan oleh ustaz yang ajar subjek agama islam untuk pangkah PAS bila dewasa supaya segala2 yg dibuat termasuk peperiksaan akan 'PAS'. (Celaka lah Ustaz tersebut kerana mengkhianati amanahnya utk mendidik anak bangsa dgn betul)

5. Kurangkan, hadkan atau hentikan terus program2 TV realiti yang melalaikan pemikiran orang2 Melayu. Airmata dan pemikiran bukan seharusnya untuk tujuan seperti itu. Hasilnya hanya kelekaan dan kelalaian.

6. Media elektronik dan media cetak harus bersama2 menjalankan tanggungjawab kenegaraan dalam menyemai jati diri di kalangan rakyat Malaysia.

Dan sebenarnya yang paling penting, maaf cakap ialah pemimpin-pemimpin UMNO itu sendiri.

Apa mereka masih tidak sedar kenapa orang-orang Melayu marah kepada mereka sehingga tsunami politik berlaku pada PRU-12?

Semoga tiada lagi lah hendaknya seorang PM mcm Pak Lah.

Aku mahu 1000 lagi Mahathir bin Mohamad. Orang-orang Melayu yang membencinya hanyalah mereka yang kecewa atau yg tidak tahu hujung pangkal tetapi hanya mengikut fitnah dan caci nista yang dilemparkan kepada Tun.

Tidak bagi rakyat biasa macam aku. Walaupun aku belajar tanpa biasiswa, bekerja makan gaji tanpa mana-mana kabel, tanpa dapat mana-mana projek kerajaan pun tapi aku sanjungi dan sayangi kepimpinan UMNO.

Inilah satu-satunya payung yg benar2 menjaga letak duduknya orang-orang Melayu di Tanah Jawi.

Mungkin cadangan aku agak ekstrem. Tapi, apakah kita hanya boleh berlaku ekstrem setelah kehilangan kuasa? Mengapa tidak dimulakan dari sekarang??

Setakat itu dulu pandangan aku. Aku harap DS Najib dan TS Muhyiddin, berani utk melakukan perubahan ini.

Anonymous said...

pru, 13 ubah cara letak calon. kawasan majority melayu letak calon melayu. kawasan cina letak cina, kawasan india letak calon mereka. jangan guna kawasan melayu untuk menangkan cina yang tak kenang budi, biar cina sokong DAP mereka tiada suara dalam kerajaan. TOK JIB MESTI TEGAS DAN BERANI JANGAN PENGECUT.BERBUDI BIAR BERTEMPAT, JANGAN BERBUDI PADA ANJING YG.TERSEPIT. !!!!!!!

Anonymous said...

cakap memang senang bro, biasa calon MCA, MIC dan Gerakan diletakan dikaw. yang peratus melayu dan cina tidak lah besar sangat contoh 50/50, 60/40 dan 65/35, ok la letak calon UMNO tentu yang menentang adalah parti PAS atau pun PKR, sekiranya melayu pecah dua dan undi cina ke PAS atau PKR apa cerita, cakap memang senang tapi hasilnya belum tentu, kecuali melayu bersatu mengundi UMNO.

Anonymous said...

Itu sudah lama menjadi kehendak org Melayu...UMNO juga telah banyak kali menyuarakan tetapi kerana sikap kita yg suka memberi muka konon menjaga hati membuatkan perkara ini diam begitu saja.

Sepekara lagi..dalam umno sendiri kena banyak berubah...musuh kita ada di luar dan dalam dan paling bahaya yg ada didalam itu sebagai duri dalam daging kerana kita tidak mampu mengenali mereka kerana watak mereka yg berbeza-beza mengikut keadaan..dan perhati juga orang yg suka menonjol dalam parti tetapi perjuangan hanya kosong.

InsyaAllah,kalau melayu bersatu ..kita tetap kukuh dan ampuh dan suara kita akan menjadi guruh yg berdentum bukan menjadi angin yg berlalu.

Anonymous said...

saya sokong .sangat2 setuju

_Melayu Jati Kelantan_

Anonymous said...

Biarlah MCA belajar kerja kuat, jangan asyek nak tumpang dikawasan majority melayu, bila dah menang pulak lupa diri, banyak songel komen sana komen sini, mitak sana mintak sini.

Anonymous said...

kami anak-anak muda melayu amat jijik dengan permainan yang ditunjukkan oleh pengundi cina... peruntuk mel;impah ruah..berkali-kali di pujuk...
tapi mereka bermuka-muka aje... SEKALI LAGI JANGAN BAGI MUKA... TOLONGLAH, KAMI MERAYU NI..DEMI MASA DEPAN ISLAM.. KAMI NAK HARAPKAN PAS TIDAK BERUPAYA... aturkan kerusi melayu dengan bijak... kami janji kami akan sokong datok najib... sebarkan

Anonymous said...

Kalau nak ajar kena dari sekarang jangan nasi dah jadi bubur baru nak bertindak...no cina , no problem

Anonymous said...

cantik idea tu bro...bawa ketengah, pada GAP....kita desak PM buat semakan balik....biar MCA dan Gerakan lawan DAP, baru kaum cina akan pecah dua, kalau kalah pun tak pa....mudah untuk dikawal...tapi india masih boleh lagi di calonkan tempat melayu kerana tiada satu pun dun yang majoritinya india, ataupun tak payah letak india bertanding....nak kena kavadi....hehehe

Anonymous said...

BELI BARANG DARI CINA AKHIR SEKALI BELI BARNG DARI CINA AKHIR SEKALI
BELI BARANG DARI CINA AKHIR SEKALI.
TANAMKAN SEMANGAT INI PADA BANGSA MELAYU.TIDAK KIRA APA BENDA INSURANS,KERETA,PASAR,KEDAI,BANK & DLL.

Anonymous said...

Boleh ke UMNO buat mcm yg dicadangkan? Aku rasa UMNO takut dgn tauke2 Cina sebab mereka yang bagi makan kpd sebahagian besar pemimpin UMNO. Jadi cadangan tu memang tak akan dilaksanakan oleh UMNO. Solusinya, org2 Melayu sendiri kena tunjukkan kuasa di tangan mereka. Pangkah calon Melayu saja... x kira dari UMNO atau pembangkang!

tebing tinggi said...

Kalau berdasarkan pengalaman yang lepas-lepas Najib tidak pernah peduli apa yang Melayu cakap.

Bgi Najip jatoh bangun kedudokanya bergantong kapada apa yang dikehendakai olih cina dan india sahaja dan tuntutan kitab injil sampai sangup melangkah enekmen undang-undang Islam negeri-negeri.

Samasama kita tengok nanti !.

oh malaysiaku said...

aku memang sudah buat keputusan lama dah, sebelum PRU Sarawak lagi. kalau BN letak calon cina/india tempat majoriti melayu, tempat aku mengundi - PRU13 nanti samada aku tak keluar mengundi (protes) atau aku buat undi rosak (pangkah semua). hendak undi pas, tidak sekali - apatah lagi bila bersekongkol dengan dap.

tak guna menyokong bangsa yg tak tau dek untung tu. dahlah ekonomi dia pegang abis, sekarang kuasa politik pulak dia hendak bolot melalui dap. yg dlm kerjaan mendesak, yg jadi pembangkang apatah lagi, bersifat perkauman melampau utk menarik undi kaum cina. kalau Melayu bukak sikit mulut pertahankan hak, dua2 golongan ni sama saja, senada, melabel Melayu rasis.

kerajaan sepatutnya letak calon cina tempat majoriti cina, tempat dap bertanding, supaya diorang kerja keras sikit tarik undi cina.

calon india letak kawasan majoriti india. kalau takde kawasan majoriti india, tak payah ada calon india. kaum india ni ditolong atau tak ditolong sama bebalnya, lalang kering!

lagi satu, tengok apa dah jadi kat Selangor! MB khalid gagap dah jadi pemimpin komunis moden Melayu pertama di Malaysia. logo komunis bintang tiga dah ada kat kepala surat rasmi kerajaan negeri Selangor, berkilauan (Selangorshines?).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...