Isu Larangan Membaca Al-Quran Sebelum Subuh Melalui Pembesar suara di PP. Kenapa sekali harung?

Pertama sekali AS akur dengan keputusan (MAIPP) mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh kerana amalan itu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid kerana perkara itu berdasarkan keputusan mesyuarat Majlis Fatwa Negeri.

AS paham bahawa tak semua hal perlu dipolitikkan. Tak kiralah samada keputusan ini di P.Pinang atau dimana saja.. Kita kena paham toleransi hidup bermasyarakat terutama dalam negara berbilang agama.
Kitapun tak mau orang cela agama kita dalam syariat yang tak diwajibkan waalupun umum tahu selama ini dah berpuluh-puluh tahun tak pernah pun isu ini dibangkitkan dan kenapa baru sekarang ia diharamkan. Takpalah. Kita ikut sajalah!

Cuma AS pinta satu, MAIPP kaji balik larangan ini dengan sedikit pindaan. Kenapa perlu semua masjid dan surau di PPinang mematuhi larangan ini? Sepatutnya larangan ini tidak terpakai kepada kariah masjid yang mana contohnya penduduk Islamnya lebih 90% atau 100% masyarakat Islam contohnya di kawasan seperti Kepala Batas, Tasek Gelugor dan Sungai Acheh (Nibong Tebal) yang AS yakin hampir kesemua penduduk di sekitar masjid adalah Islam!
Secara tak langsung dapat menyedarkan umat Islam yang tidur agar insaf dan tidak terus enak lena dibuai mimpi hingga terbabas subuh mereka!

Namun bagi AS memang patutlah larangan ini digunapakai yang kawasan majoriti penduduk non-muslim seperti di kawasan Georgetown, Bukit Mertajam ataupun Bagan kerana dikhuatiri mengganggu keenakan si kapir nak tidur dengan lena yang tak mau diganggu gugat oleh bunyi dari Masjid.
AS harap pihak MAIPP dapat ambil perhatian dalam hal ini. Bulan Ramadhanlah bulan untuk umat Islam menggandakan amalan mereka.

Tapi apa kata Kerajaan negeri melalui PBT atau pihak polis sendiri sendiri keluarkan larangan ini kepada perayaan non-muslim yang membuat bising sehingga awal pagi yang mengganggu umat Islam nak tidur? Contohnya perayaan cina yang ada konsert/panggung opera cina yang kekadang memekik sehingga jam 2-3 pagi yang mana kebisingannya mencapai jarak berkilo-kilo meter bisingnya! Kata perlu tolenrasi kan? So, tolonglah bertolak ansur sama.

8 comments:

Anonymous said...

Tahniah bro.., gua setuju dengan artikel lu..

Anonymous said...

Tahniah semua,
Dengarnya hampir 200,000 orang hadir untuk perhimpunan menyelesaikan hutang Zulkifli Nordin sebanyak RM15 ribu yang tidak berbayar untuk hampir 4 tahun. Disamping itu berjaya juga kutip derma untuk pos 6 kotak maklumat sulit Ezam PKR ke JPM

Anonymous said...

apa yg lu meraban ni anon 9.52? Lu nak jilat buntot anwar lu punya pasal la...org cerita lain lu cerita ape?

joe labu said...

hehe
ade anon balaci dapig kapir datang nyalak kat blog ko la AS..
shoohh shoohh

Unknown said...

biarkan le anon tu nak meraban
saja aku lepaskan komen tu nk tunjuk tahap desperado dan kesengalan baru2 ambiga nih!
ezam dgn zul nordin siap ofer diri nk jd saksi kes liwat awat anwar terdiam terus?hehe

tq bro mpp :)

Anonymous said...

Yang menghalang orang islam baca & buat tu semua dah sah-sah masuk neraka jahanam sebab dorang DAP kafir.
Yang melayu2 islam yang menyokong dan telah bersubahat sebab memangkah DAP-PKR-PAS masa pilihan raya dulu dan pada masa akan datang itulah yang kesian sebab tak cium bau syurga. mereka semua demgan rela hati telah terbabit menghalang & mengutuk agama islam yang suci.. sbb itulah ramai yng mula murtad apabila tiada lagi org yg berminat dgn agama Allah yg suci.. Tahap agama mereka memang tinggi tetapi syaitan telah berjaya menguasai mereka untuk menjadi ahli-ahli neraka di akhirat nanti... tahniah

Anonymous said...

ha..ha..penjilat tegar anjing pemakan bangkai si anon tu..kalau setakat shhhooh..shoooh tu sopan sngat,si gampang ni hanya layak di sepak je....

diklee said...

keadilan tu meletak sesuatu pada haknya.. ni pkai main pukui rata ja.. jangan atas sikap toleransi syiar islam nnt akan mati... asyik alah sokmo dengan ja akhir2 ni.. lepas kita, kita lg... bila depa plak... mcm ni ka toleransi yg dok ada lani.... "Nabi Muhammad Itu Pesuruh Allah dan siapa bersama dengan nya hendak lah bersikap tegas keatas golongan kuffar.." jangan dok lembik tengkok sangat, stg kena kepok susah bla dh patah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...