Slogan kegemaran Mahathir: "Hang the Lawyers! Hang the judges"


Dr. M.amak


Salah satu slogan kegemaran Mahathir ialah "Hang the Lawyers! Hang the judges", dia semakin lancang membuat serangan lisan terhadap Badan Kehakiman Malaysia. Kenyataan yang dibuat terang-terang membuktikan dia tidak memahami peranan badan kehakiman yang bebas dari eksekutif dan perundangan kerajaan. 

Badan kehakiman ditubuhkan sebagai check-and-balance untuk menentang badan Eksekutif yang keterlaluan dan nampaknya telah menjadi satu konsep yang dia tak pernah faham sepenuhnya. Sebaliknya, dia tuduh hakim campur tangan dalam politik dan ini akan menyebabkan kekeliruan malah orang ramai akan hilang keyakinan terhadap Kerajaan. Oleh itu, untuk menjadikan salah satu impiannya, kurangkan kuasa Kehakiman dan masukkan ia di bawah Eksekutif.

Pada Mac 1988, skandal Mahathir dan serangan ganas secara umum terhadap Badan Kehakiman telah menimbulkan provokasi terhadap Tun Salleh terpaksa mengadakan persidangan. 20 orang hakim berada di Mahkamah Agung seminggu selepas pindaan Perlembagaan yang lemah dan memalukan dibuat. Dengan persetujuan sebulat suara, surat yang telah didraf menyatakan kebimbangan ke atas pelbagai komen yang dibuat oleh Perdana Menteri telah diberi kepada Raja (dan juga Sultan Johor) serta salinan kepada semua Sultan.

Tun Salleh digantungkan selepas beliau enggan tunduk kepada tekanan Mahathir sama ada untuk meletak jawatan atau bersara, walaupun dorongan kewangan telah ditawarkan, termasuklah menawarkan pekerjaan yang lumayan di Bank Pembangunan Antarabangsa di Jeddah.

Kini, Mahathir mengeluarkan kenyataan berat sebelah secara terbuka mendakwa bahawa Yang di-Pertua Agong pada masa itu, Sultan Mahmud Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail yang mahu Tun Salleh dikeluarkan dengan kenyataan "saya tidak lakukan krisis kehakiman ". Mengapa semua di bawah kerajaan bukan anda yang buat?

8 comments:

Labu8455 said...

Blogger anjing Najib

Anonymous said...

Slogan awak buat sendiri awak kata slogan Mahathir?
Sudahlah, awak dah memfitnah ni!

Anonymous said...

tu la admin,,jgn terlampau memburukkan TDM..nnt semakin ramai membenci Najib.....rakyat sekarang dah bijak dan xbodoh mcm dulu dulu

Anonymous said...


Memburukkan Tun M, tidak menyelesaikan isu yang berbangkit hari ini. Slogan Tun M itu hanya diucapkan dalam kabinet, bukan secara terbuka. Para hakim yang cepat sentap. Hal ini dah selesai kalu admin tidak berhajat menabur fitnah dengan membaca tulisan CheDet tentang peristiwa pemecatan Tun Salleh Abbas. Surat arahan pemecatan Tun Salleh telah diminitkan oleh Almarhum DYMM Agong.

Anonymous said...

Siapalah punya Blog sampah ni ?

Anonymous said...

Baguslah! kemungkinan anda bolehlah diletakan sebagai salah seorang yang boleh memimpin orang yang selari dengan kaedah cari makan.Semalam driver teksi kat pulau yang komdem proton-tak ada spare parts.Lain kali carilah kaki yang cerdik sikit untuk berhujah.Pi saja proton service center,semua boleh dapat.Cukup punya malu bercakap macam tak mengguna akal fikiran.Pertanyaan TDM tentang 1MDB sudah melebehi 3bulan.PM kah yang patut jawab tentang 1MDB?,tak adakah Pengarah/kepala yang menjawab?.Ambil masa lama sikit tulis jalan cerita itu pun tak boleh dedahkan pada umum.Saudara lihat segala bala yang menimpa Malaysia sekarang ini saja-saja nak jadi.Yang baru kapal tangki yang hilang tanpa dapat dikesan.Bukan bala kah itu?.Jangan terlalu ikut nafsu mengutuk sesaorang yang telah banyak berjasa terhadap Malaysia.Muasabah diri jangan terlalu menjadi hamba manusia.

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Anonymous said...

Hang nie mcm hantu raya belaan, yang sukagigit tulang, hang nie sama juga! semua orang tak betui, PhD mana hang ambil..orang utara kata "layak burok"..perah...bubuh nama tun mcm tak ada hormat. Sial lah hang, dalam bulan puasa.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...